PiaK-Caparolbyskonahem-inredningsmagasin

Caparol by Sköna hem – 15 sidor om premiären för inredarnas egna färger!0

Läser om lanseringen av designsamarbetet i nya numret av Sköna hem! Härliga kulörer och fantastiska inspirationsbilder skapade av tidningens inredare. Det är verkligen roligt att jobba med dessa superproffs! … vilket även gäller hela gänget på Caparol. Färgen i konceptet Caparol by Sköna hem är helt nyutvecklad. Alla vi som målat matta väggar hemma vet hur känsliga de är – bara man nuddar, blir det ett fult märke. Men inte med Finest Matt Wall Paint – en varmt välkommen nyhet för oss inredningsintresserade! Dessutom är burkarna supersnygga, tycker jag.
Gå gärna in i min Portfolio och läs mer om arbetet med konceptet! // Pia K

PiaK-Caparolbyskonahem-koncept

Premiär i butikerna för inredarnas egna färger: Caparol by Sköna hem!0

På initiativ av Bonnier brands träffades vi för första gången i november 2016 – och idag lanseras resultatet av ett enastående lyckat samarbete. Ett färgkoncept där inredarna på Sköna hem med stor omsorg tagit fram 16 eleganta kulörer och där Caparol utvecklat en helt ny färgkvalitet med härligt matt ytfinish – som står emot repor och slitage! Allt paketerat i eleganta emballage som exponeras i specialdesignad butiksinredning – och i webbshopen såklart!

Jag är oerhört stolt över att vara delaktig i projektet som kommer leva och uppdateras kontinuerligt! Läs gärna mer om caset i min portfolio, på caparolfarg.se och på skonahem.com – och i nya numret av Sköna hem! // Pia K.

Inspiration från inredningsmässorna i Milano och Paris 20170

Under några veckor framöver kommer jag dela med mig av inspiration från de två gigantiska inredningsmässorna Maison et Objet i Paris och Salone del Mobile i Milano. Första trendspåret är Genomsiktlighet! Nät, hålmönster och flätningar i alla dess former. Härligt luftigt och rymligt.

Bilderna är tagna på Inredningsmässan i Milano 2017 och visar ett luftigt hyllsystem samt rumsavdelare i gallernät.
Bilderna är tagna på Inredningsmässan i Milano 2017 och visar ett luftigt hyllsystem samt rumsavdelare i gallernät. Allt i grått och vitt.
Stolar och rumsavdelare med effektfulla hålmönster.
Stolar och rumsavdelare med effektfulla hålmönster.
Vackra, luftiga detaljer på fåtölj och bokhylla i grått.
Vackra, luftiga detaljer på fåtölj och bokhylla i grått.

Jag noterade också att vi äntligen inreder med färg igen! Ofta dova mellantoner med mycket svärta på både väggar, möbler och golv:

Båda inredningsmässorna, i Milano och Paris, visar dova nyanser av rosa, grått och blått.
Båda inredningsmässorna, i Milano och Paris, visar dova nyanser av rosa, grått och blått.
Inredning i dova färger från Milanomässan 2017.
Inredning i dova färger från Milanomässan 2017.
Snyggaste bokhyllan från MDF it.
Snyggaste bokhyllan från MDF it.
Lampskärmar med textilstruktur i härligt gråblå nyanser.
Lampskärmar med textilstruktur i härligt gråblå nyanser.

Återkommer med fler trendspår inom kort. // Pia K

Samtalsrummet lanserar ny relevant hemsida0

PiaK_samtalsrummet_webbplats

Långsiktiga och återkommande relationer med kunder är oerhört smickrande och roligt. 2013 startade Marika Lindström företaget Samtalsrummet och jag uppdraget att sätta design på logotyp, grafisk profil och hemsida. Sedan dess har Marika utbildat sig till leg Psykoterapeut vilket kommer leda till helt nya uppdrag och utmaningar i framtiden. Tillsammans arbetade vi om kommunikationen på hemsidan och Kristoffer på Mediacad hjälpte oss med den tekniska programmeringen. Nya sidan är publicerad och Marika kommer själv hålla den uppdaterad och relevant framöver. Lycka till Marika! // Pia K.

Ny logotyp och grafisk profil för InRelation0

PiaK_InRelation_grafisk profil_2

Elisabeth Wimarson tar sitt företag InRelation in i framtiden med en ny grafisk profil. Logotypen är modern och stilren i sin form, där a:et blir en subtil mindhook i form av en pratbubbla: att utveckla individ, grupp och organisation genom samtal.

Tillsammans har vi arbetat fram en varumärkesplattform för InRelation, och värdeorden ligger till grund för hela den grafiska profilen.

Se mer av resultatet i min Portfolio! Elisabeth och InRelation finner du i Management Studios lokaler på Engelbrektsgatan i Göteborg.

Rosa inredningstrend 20170

piak-caparol-pink-nirvana2

Rosa är en hållbar trend och i inredningen ser vi dova nyanser med en tydlig grå underton. En tacksam bas till naturliga material, metaller i guld och silver, glas och textilier med vackra texturer. Rosa är perfekt om du vill haka på den lite glamorösa trenden med material som sammet, mocka, marmor, lyxiga mattor och stuckaturer. Färgmatcha gärna med grå nyanser, gråtonade coraller eller mörkaste bordeauxrött och kaffe.

Bilden: Vägg och lister är monokromt målade med Caparols egen kulör Cameo 20. Bordet kommer från Ikea och stolen från Ellos. Skrivbordstillbehören kommer från Skulltuna/Norrgavel. Pennor, block och tejprullar från Rum för Papper.

Bildrättigheter: Caparol färg. Foto: Klas Svensson, MIMBild. Färgsättning/styling: Pia K.

Vill du ha mer information om Inredningstrender 2017 – läs Trendrapporten 2017.

Grafisk design och fotostyling i härligt inredningsmagasin för Caparol färg0

pia_k-ma%cc%8aladehem

Äntligen en produktion som doftar trycksvärta och som går att bläddra i! Tyvärr inte så vanligt i dagens digitala värld. Men, när man väl gör en trycksak så får den å andra sidan gärna vara lite extra påkostad, vilket värmer mitt gamla AD-hjärta. Vad sägs om 50 sidor i härligt magasinformat, mattlaminerat omslag med silverfoliering – och limbunden rygg!!!? Att Anja Pärson och Filippa Rådin syns på nästan alla uppslag är ingen slump – magasinet bygger på filmkonceptet Målade hem. Sugen på lite härlig inredningsinspiration och färgsättningsidéer? Magasinet är gratis och finns att hämta i alla Caparols färgbutiker. Grafisk design och fotostyling, signerat Pia K (mer info i min Portfolio).

Defendor lanserar ny hemsida, design Pia K0

Blue responsive web design with grid behindDefendor marknadsför och säljer tjänster, produkter och system från marknadsledande tillverkare av säkerhetsprodukter och försvarsmateriel. Kunderna är Försvaret, Polisen och Säkerhetsindustrin.

Denna vecka lanserar vi ny hemsida . Lika tydlig och kraftfull som varumärket Defendor och inriktad på att ge målgruppen relevant och uppdaterad information.

Stolt kan jag konstatera att logotypen firar 10 år. Det grundliga varumärkes- och designarbetet vi gjorde då, ledde fram till en form som jag tycker står sig än i dag. Vad tycker ni?

Hemsidans design har jag gjort. Programmeringsarbetet står Kristoffer Axelsson för, på Mediacad. Nu önskar jag Mats Olsson och Defendor stort lycka till i sitt framtida arbete. // Pia K