Den interna implementeringen är avgörande när man bygger och stärker sitt varumärke.
Här följer ett case där varje anställd spelade en avgörande roll. Genom inspirerande säljkonferenser, engagerande workshops och minnesvärda festligheter, skapades en stark intern förankring och entusiasm inför den kommande omprofileringen. Här berättar jag om hur jag jobbar med god laganda, värdeord och visuella upplevelser för att bana väg mot framgång. Låt detta case inspirera dig till att skapa ett starkt varumärke. Är ditt företag redo för en liknande resa så hör av dig till mig!
Hösten 2022 stod jag och CMO inför en omfattande omprofilering av bolaget i Sverige, baserad på en ny internationell varumärkesplattform och visuell identitet. Det var givet att samtliga anställda, 200 personer på olika orter i landet, skulle med på resan tidigt.
Med 8 månader kvar till lanseringsdatum var implementeringsplanen i 5 steg klar och vi skred till verket:
Inför ett trettiotal butikschefer och säljkår inledde vi utbildnings- och implementeringsarbetet. Jag delade generell kunskap om varumärkesbyggande medan CMO berättade om det internationella samarbetet och den nya varumärkesplattformens innebörd. Jag lyfte fram vikten av varumärket, enhetliga upplevelser genom kundresan och fördelarna med ett starkt varumärke. Vi betonade även lagandan och vikten av att vara en sann lagspelare. Tillsammans, med gemensam strategi och målbild, kommer vi att bli det vinnande laget.
Nästa steg i implementeringen genomfördes i mindre grupper på lokal nivå. Fokus låg på:
• öppen diskussion om gruppdynamik och hur vi kan förbättra lagandan
• betydelsen av god laganda och dess konkurrensfördelar
• användning av referenser från lagsporter för att illustrera framgångar och utmaningar
• kraften i att berätta en minnesvärd historia som vinner förtroende och sprids vidare
• hur värdeord förankras i företagskulturen och påverkar vardagliga beslut
• hur värdeord baserade på mänskliga värderingar kan attrahera högkvalificerad personal
• att använda visionen som inspirationskälla och vägledning
• exempel på hur andra varumärken har arbetat med värdeord och vision för framstående resultat
CMO fördjupade sig i företagets varumärkesvärden och dess betydelse. Det öppnade upp för diskussion om hur man som lagspelare kan tänka och agera utifrån dessa värden. Avslutningsvis visade han smakprov på den nya visuella identiteten som skulle lanseras om ett halvår.
Jag betonade vinsterna av en god laganda och att dela inspirerande berättelser om arbetet. Vi diskuterade hur en ökad efterfrågan stärker varumärket, vilket möjliggör att vi kan ta bättre betalt för våra produkter och tjänster. Detta leder till högre lönsamhet och ökad konkurrenskraft. Företaget kan då satsa mer, vilket ger oss större trygghet och attraherar fler talangfulla kollegor. Detta gör arbetet roligare och hjälper oss att övervinna utmaningar i svåra tider.
Vi genomförde också en workshop där vi utforskade värdeordens betydelse i varje individens yrkesroll. Alla fick möjlighet att lyfta fram en kollega som imponerat på dem eller berätta om något de själva åstadkommit genom en god laganda. Resultatet blev en intern Brand Book-film med syfte att få alla att aktivt jobba med värdeorden samt inkludera och inspirera alla i bolaget.
Efter 6 månaders internt varumärkesarbete samlades alla 200 anställda på huvudkontoret för en produktiv heldag. Vi genomförde rundvandringar och korta föreläsningar på varje avdelning. Därefter visades personalens Brand Book-film och CFO/CMO berättade om den kommande lanseringen och våra framtidsplaner. På kvällen hölls en fest med värdeorden som tema, paketerad i den nya visuella identiteten. Nu var alla entusiastiska och redo för lansering!
En vecka innan lansering började en omfattande omprofilering av huvudkontor och butiker. Lanseringsen pågick under en vecka med kampanjer och festligheter tillsammans med leverantörer och kunder.
Nu hade vi börjat skapa uppmärksamhet kring varumärket och nya visuella formspråket. Viktigt är nu att underhålla den interna entusiasmen och lagandan… en ny turnéplan ligger på planeringsbordet!