När nye vd:n för Stålprofil kontaktade mig för ny hemsida visade det sig snabbt att vi behövde ta ett helhetsgrepp kring varumärke och visuell identitet.
Med copywriter Frida Rindevall vid min sida genomförde vi workshops med personer ur organisationen och tillsammans började vi ringa in bolagets kultur och värdegrunder. Frida satte ord på kärnvärden, mission och vision och vi fastställde essens, kundlöfte och positionering. Samtidigt började jag forma en grafisk identitet som tydligare utstrålade företagets varumärkesvärden. Efter noggrant övervägande togs beslutet att även byta logotyp.
Företagets viktigaste resurs är de anställda och vi behövde bilder med ett tydligt och proffsigt manér. Fotograf Klas Svensson fångade arbetet i stålproduktionen och yrkespersonligheterna på bild.
Så började arbetet med hemsidan och nu fanns alla verktyg. Vi visste hur företaget, produkterna och tjänsterna skulle presenteras, och för vem. Och vi radade upp en imponerande mängd referensobjekt som vi var tvungna att begränsa för att kunna hålla deadline för lansering. Jag satte designen, Frida formulerade alla texter och sidan arbetades fram i samråd med Stålprofils experter. Peter Wallentin producerade sidan och säkerställde att all teknik fungerade.
I oktober 2019 lanserades nya Stålprofil för styrelse och personal som visade både stolthet och glädje inför förvandlingen.