Uppdrag: Skapa en kulörvägg till Caparols egna färgbutiker, Colorama och Happy Homes. Väggen skulle monteras i ca 200 butiker i Sverige.
Lösning: I grunden skulle väggen rymma broschyrer, färgkartor, uppstryknings- och kulörprover från färgkollektioner jag redan skapat: Svenska Färger (90 kulturklassiska fasadkulörer), Lasyr (54 kulörer för laserade träfasader), Puts (45 klassiska kulörer för mineraliska fasader) och Målade rum (108 inredningskulörer). Den senare skulle kompletteras till 196 inredningskulörer.
Eftersom jag reser till inredningsmässorna i Milano och Paris varje år – och besöker trendseminarier här i Sverige så har jag bra koll på vilka kulörer som är populära och vilka som kommer starkt de närmaste åren. Efter noggranna analyser skapade jag 88 nyanser för inredning, som jag tyckte kompletterade Målade rum på ett fint sätt.
Caparols utvecklingsavdelning bröt färg i så lika nyanser som möjligt och tillsammans arbetade vi med dessa tills vi nådde 88 fungerande brytrecept.
När alla 196 inredningskulörer var uppstrukna på pappersark började pusslet med att hitta en struktur, hur kulörerna skulle presenteras på väggen. En svår uppgift eftersom kulörerna bygger på ett fritt visuellt arbete och inte exakta färgskalor. Väggen skulle dessutom vara lätt för butikspersonalen att arbeta med och för kunder att välja ifrån.
Resultat: Efter intensivt arbete blev väggen klar och jag har fått många positiva reaktioner på kulörurvalet. Både från inredare och privatpersoner. Det värmer ett hjärta som bultar för färg och färgsättning!