I och med generationsskifte på VD-posten kände sig Fasadsystem Stål redo för en uppfräschad grafisk profil och ny webbsida. Uppdraget att leda det strategiska och kreativa arbetet gick till Pia K, efter rekommendationer från en gemensam kund och samarbetspartner.
Jag lärde känna ägare, bolag och bransch genom workshops tillsammans med strategiska copywritern Frida Rindevall. Tillsammans analyserade, identifierade och konkretiserade vi företagets värden, unikitet, målsättningar och vision. Resultatet sammanställde vi i en Varumärkesplattform. Vi tog också fram en enkel Guideline för alla anställda som berättar om företagets värdegrunder och målsättningar – och hur var och en kan bidra i det vardagliga arbetet mot ett starkt och tydligt varumärke.
Utifrån varumärkesplattformen designade jag en ny logotyp och tog fram en komplett Grafisk Identitet. Klas Svensson från MIM Bild fångade företagets själ med ett tydligt bildmanér och webbsidan började anta ny form och tonalitet.
Företagsfasad och samtliga företagsbilar pryddes med nya logotypen, i samarbete med Bernhard & Co. Marina Blomdahl tog fram fina profilprodukter inför lansering och premiärvisning för personalen.
Omprofilering och lansering blev mycket lyckad och vi har nu inlett nästa fas i marknadsföringen då jag utbildat nyckelpersoner i att strategiskt bygga varumärket i Sociala Medier.