Uppdrag: Att skapa ett kommunikationskoncept och en designupplevelse som lyfter fram Caparols flaggskeppsprodukter Intact på alla plattformar. Såväl egna som Happy Homes och Coloramas.
Lösning: Vi analyserade målgrupper och marknad och identifierade Max2 som den särskiljande och unikt starka usp:en. Med Caparols målningssystem räcker det med två strykningar jämfört med alla andra målningssystem på marknaden – som kräver tre strykningar. Det innebär 30% tidsbesparing för målaren. Mer tid till sommaraktiviteter för privatpersoner och fler uppdrag för yrkesmålaren. Konceptet Mer sommar för pengarna tog form. Skippa en strykning och vinn massor av tid. Eller på målerispråk: Färre strykningar Fler uppdrag.
Vi valde att jobba med en röd husfasad för att visuellt skilja Caparol från närmsta konkurrenterna – och skapade filmsynopsis med två tydliga karaktärer. En som är inspirerad av Ove i solsidan – som sliter och målar med 3-skiktssystem och som stör sig på grannen som tillbringar dagarna på stranden eftersom han målat med Intact och är klar sedan länge med sitt hus.
Enheter: TV- och radioreklam. Strategi och innehåll för inlägg och banners på SoMe. Landningssidor. Butiksmaterial och personaltröjor. Presentations- och införsäljningsmaterial till sälj- och butiksledet.
Arbetsgrupp: Per Törnqvist (CMO, DAW Nordic), Pia Kennborn (PL, CD), Ulrika Good (Copy), STARK Communications (film), Carlo Baudone (foto), Ljudbyrån (radioreklam) samt gänget på Caparols marknadsavdelning: Annika, Magnus, Hanna och Michaela.