Actricia är en ekonomibyrå som förenklar företagandet genom att erbjuda smarta helhetslösningar inom ekonomi. Grogrunden är att ge kunden trygghet och kontroll och att verka för en hållbar tillväxt.
När jag träffade Sandra och Ann-Sofie första gången så fick jag lyssna till deras berättelser om Actricia, vilken nytta de gör för sina kunder och hur de såg på framtiden. Samtidigt identifierade jag deras värderingar, företagskultur och personligheter. Efter en dryg timmes samtal hade en enkel varumärkesplattform börjat ta form i mitt huvud.
Värdeorden i plattformen omvandlar jag till profilfärger, eftersom de har en stark associativ och psykologisk effekt:
Guldgult, som associeras med värme och glädje och som står för proaktivitet, engagemang och generositet blev en självklar primär profilfärg. Liksom nästan-svart som står för intellekt, kunskap, kontroll och styrka.
För mig var det självklart att logotypen skulle visa växtkraft och hållbarhet. Ann-Sofie ville dessutom att den skulle kännas lite lyxig, och jag började skissa på ett dekorativt bladverk som spirar och växer i en samlad form. Ordbilden blev också mjuk och välbalanserad.
Nya företagsbilder togs av @fotografannakarlsson och tillsammans hittade vi en färgton och ett manér som var rätt för Actricias identitet.
Amanda på Språng skrev texter och designade jag webbsidan. Peter på Netside stod för teknik och publicering.
Ett lyckat projekt där alla inblandade var strålande nöjda.