När Ante Fastigheter och Svensk Fastighetsförmedling stod inför säljstart av 28 lägenheter i en fastighet under byggnation, så vände de sig till Pia K för ett kommunikationskoncept med sälj- och marknadsföringsmaterial.
Vi identifierade snabbt de nya bostädernas unikitet och konkurrensfördelar och matchade dem med målgruppernas behov och önskemål. Fastigheten låg mitt i Alingsås centrum och lägenheterna var små och yteffektiva. Inredningen skulle hålla hög standard med mild och trivsam färgsättning. Många av lägenheter skulle få egen uteplats eller takterrass. Mitt uppdrag skulle bli att främst attrahera yngre personer i singel- eller parhushåll.
Med copywriter Jesper Mossberg vid min sida formade vi den visuella identiteten och tonaliteten för Brf Farkosten. Logotyp, färgpalett, typografi, bildmanér och språkbruk riktat till en yngre målgrupp. Eftersom fastigheten ännu var en byggarbetsplats, skapade vi exteriöra och interiöra 3D-modelleringar för att visualisera hus och lägenheter. Jag tog fram moodboards för att hitta rätt stämning i bilderna, och Forum Arkitekters 3D-visualiserare skapade bilder utifrån ritningarna.
Jag kontaktade flera webbproducenter och fastnade för Studio3D som är specialister på kampanjsidor med interaktiva säljverktyg för just bostäder. Tillsammans skapade vi en modern och funktionell webbsida med Bostadsväljare. Denna sammankopplades med Svensk Fastighetsförmedlings digitala system.
Parallellt skapade jag och Jesper en 20-sidig broschyr som presenterade fastigheten, lägenheterna och omgivningarna på ett attraktivt och inbjudande sätt. Vi tog även fram ett annonspaket för print och Sociala Medier.
Projektet tog 6 veckor från första uppstartsmötet till publicerad webbsida, tryckt broschyr och de första publicerade annonserna.