Hälsa och Hållbarhet är viktiga värdegrunder i Caparols varumärkesstrategi. Det innebär bl a att företaget verkar för en bättre arbetsmiljö för målaren genom produktutveckling och hälsofrämjande samarbeten.
Kommunikationskonceptet Work Hard Stay Healthy skapade jag åt Caparol just för att trigga målaren till en bättre fysisk hälsa. Genom att välja produkter som inte orsakar allergi och träna regelbundet. Det visade sig att vi hade så mycket vi ville förmedla till alla målare att vi fyllde ett 60-sidigt magasin ”Work Hard Magazine” med artiklar om träning, produktutveckling, referensobjekt och värdefulla tips och råd.
Lagom till OS etablerade vi ett samarbete med skridskoåkaren Nils van der Poel, som ambassadör för konceptet. Vi åkte ner till Nils i tyska Inzell för att ta bilder och göra en längre intervju. Nils, som låg i intensivträning inför OS tog oss med på skridskopass, löprundor och cykelturer och berättade om sina annorlunda träningsmetoder. Resultatet blev ett omslag och en 8 sidor lång artikel. Jag behöver knappast nämna hur lyckat samarbetet visade sig vara, då Nils som världsmästare tog två OS-guld i Peking med Caparols logo på bröstet.